perjantai 30. elokuuta 2013

Ruokayrittäjät vaativat selkeitä ohjeita ja neuvontaa viranomaisilta

Tässä suora linkki:

http://www.y-lehti.fi/uutiset/nayta/8915



Ruokayrittäjät vaativat selkeitä ohjeita ja neuvontaa viranomaisilta

Viranomaissäädökset ja niiden valvonta herättävät pk-elintarvikeyrittäjissä vahvoja mielipiteitä. Elintarvikelainsäädäntö uudistettiin syksyllä 2011 ja se astui voimaan 1.1.2012. Silti edelleen ruoka-alan yrittäjää ohjaavat useat lait ja kymmenet toimintaohjeet. Toimintaansa aloittaville pienyrittäjille ei ole edelleenkään olemassa selkokielisiä ohjeita lainsäädännön vaatimuksista ja niiden edellyttämistä toimenpiteistä. Yrittäjät tarvitsevat koulutusta ja toivovat sitä enemmän suoraan valvovalta viranomaiselta, sanoi MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi Herkkujen Suomen tiedotustilaisuudessa 22.8.2013 Helsingissä.
- Elintarvikelaki korostaa riskiperusteisuutta ja ilmoitusmenettelyn käyttöönottoa. MTK haastatteli elokuussa muutamia yrittäjiä. Pk-elintarvikeyrittäjät kokevat nykyisen valvonnan keskittyvän aikaisempaa paremmin yrityskohtaisiin tekijöihin. Yrittäjä on saanut enemmän vastuuta. Toisaalta riskiperusteisuuden ja ilmoitusmenettelyn käytäntöjen saaminen yhdenmukaisiksi ja sujuviksi ruohonjuuritason valvonnassa koko maan tasolla on vielä iso haaste, kertoi Syväniemi.
- Syväniemen mukaan yrittäjät mainitsivat viranomaissäädösten ja elintarvikevalvonnan ongelmakohdiksi valvonnan epätasa-arvon. Haasteena on myös valvonnan uusien käytäntöjen jalkauttaminen ja mm. sivutuoteasetuksen vaatimukset sekä yrittäjyyden tukeminen maaseudulla. Pahimmillaan säädösten noudattaminen synnyttää monenkertaista työtä ja lisää tarpeettomasti hallinnollista taakkaa. Yrittäjät kokevat, että lainsäädäntö ja vaatimukset yrityksille muuttuvat nopeasti eikä heidän antamaa palautetta huomioida. Tästä johtuen myös yhdenmukainen nimityskäytäntö elintarvikevalvonnan hinnoittelussa kuntatasolla olisi tasavertaisempi, huomautti Syväniemi.
- Koko Suomi – kuluttajat, kaupat ja ruokapalveluyrittäjät – huutavat lähiruoan perään. Meidän on yhteistyössä vaikutettava lainsäädäntöön ja sen toteutumiseen niin, että lähiruoka on mahdollista. Yrittäjille on saatava selkeät ohjeet ja ajantasainen, yhdenvertainen neuvonta. Esimerkkinä lähiruokabuumin ja lainsäädäntötyön välisestä konfliktista Syväniemi nosti esiin tinkimaitoasetuksen.
Lähiruokaa omasta maakunnasta
- Lähiruoan vaikutuksia alueiden talouteen ei ole aikaisemmin tutkittu. Nyt Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa on meneillään hanke, jossa selvitetään lähiruoan aluetaloudellisia vaikutuksia. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriön Lähiruokaohjelma. Tutkimuksen mukaan vain noin viidennes julkiskeittiösektorin elintarvikkeista ostetaan omasta maakunnasta, muualta Suomesta 60-70 % ja ulkomailta 10-20 %. Suurimmat esteet lähiruoan käytölle ovat kuntien niukat määrärahat, pientoimittajien passiivisuus, logistiikkaongelmat ja lähiruoan saatavuus sekä hankintalaki, kertoi projektipäällikkö Leena Viitaharju Helsingin yliopistosta.
- Tutkimuksen pääviesti on, että ruoan ostaminen lähialueelta ei ole riskisijoitus, vaan ostot poikivat alueelle työllisyyttä ja rahaa. Siten sillä on suuri merkitys myös Suomen taloudelle. Lähiruoka myös piristää elintarvikealan kehittymistä alueella ja tuo sysäyksen pitemmälle jalostettuihin tuotteisiin. Lähiruoan suosiminen ylläpitää maaseudun elinvoimaa kaikin tavoin. Keittiöissä arvostetaan lähiruokaa. Toivomme arvostuksen siirtyvän niihin pöytiin, joissa päätetään hankinnoista, muistutti Syväniemi.

Julkaistu 23.08.2013

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti